Dames dankzij Sandra Smeets naar overwinning

Sandra Smeets helpt Leveroy voorbij Cranendonck
Natuurlijk, voetbal is een teamsport. Af en toe echter heb je zo’n wedstrijd waarbij een individu het verschil maakt. Vandaag was het zo’n wedstrijd. Aanvoerster Sandra Smeets van Leveroy VR1 nam de volledige doelpuntenproductie van de thuisclub voor haar rekening in de met 5-3 gewonnen wedstrijd tegen FC Cranendonck VR1.

Het belang van het duel was duidelijk: bij een nederlaag zou Leveroy zakken naar de 9e plek op de ranglijst, bij een overwinning daarentegen zou het elftal zich keurig handhaven in de middenmoot. Op voorhand leken er mogelijkheden te liggen tegen FC Cranendonck, de ploeg die in 2014 het kampioenschap in de 4e klasse voor de neus van Leveroy wegkaapte en die dit seizoen na 6 gespeelde wedstrijd 2 punten minder vergaarde dan de thuisclub.

Coach Wim Zwambag had vandaag weer de beschikking over Janou Suntjens en Michelle Kurvers, die respectievelijk vanwege ziekte en een blessure de vorige wedstrijd, tegen SSS’18 VR1, aan zich voorbij moesten laten gaan.

Ondanks wat aanvallende speldenprikjes van de kant van Leveroy, was het begin van het duel voor de bezoekers. Dit resulteerde na 8 minuten in een doelpunt. Saskia Aspers werd middels een droge knal vanaf de rand van het strafschopgebied kansloos gelaten. Leveroy herpakte zich snel en nam het initiatief over. Na iets meer dan een kwartier spelen, ontving Sandra Smeets de bal van Sildra Zwambag en joeg ze van grote afstand de bal schitterend in de linkerbovenhoek: 1-1.

Waar het ervaren elftal van FC Cranendonck veelal de lange bal hanteerde, probeerde Leveroy de tegenstander met fris en dynamisch spel haar wil op te leggen. Dat laatste lukte heel aardig, want de thuisclub verscheen in deze fase van de wedstrijd voortdurend dreigend voor het vijandelijke doel. Na ruim een half uur zette de mee opgekomen Sandra Smeets Leveroy terecht op voorsprong.

Een minuut of 5 later stond het echter plotseling weer gelijk. De buitenspelval bij Leveroy werkte niet en een van de voorwaartsen van FC Cranendonck bracht beide teams uit het niets weer langszij. Het elftal van Wim Zwambag was even van slag en de bezoekers profiteerden hier optimaal van. Balverlies op het middenveld leidde, vlak na de gelijkmaker, tot een hernieuwde voorsprong voor de ploeg uit Soerendonk. Een tussenstand waar in de laatste minuten voor de pauze geen verandering meer in kwam.

Leveroy probeerde in de tweede helft de draad weer op te pakken, maar bleef te ver verwijderd van het niveau dat het in de beste fase vóór rust liet zien. Omdat ook FC Cranendonck aanvallend niet overtuigde, werd de wedstrijd er weliswaar niet beter op, maar bleef het spannend.  De wedstrijd kon nog alle kanten op. Zeker nadat Sandra Smeets in de 52e minuut de 3-3 liet aantekenen. De aanvoerster van Leveroy werd hardhandig tegen de grond gewerkt, maar nam sportief wraak door de toegekende vrije trap fraai binnen te schieten. Waar menigeen zich al verzoend leek te hebben met een gelijkspel, besloot de voorstopper(!) van de rood-witten anders. Twee doelpunten in de laatste minuten van de wedstrijd kroonden Sandra Smeets zonder twijfel tot ‘man’ van de wedstrijd. Zoals het een echte teamspeler betaamd, hechtte ze zelf echter veel meer waarde aan de drie punten dan aan haar persoonlijke succes.

Door de derde opeenvolgende thuiszege stijgt Leveroy naar de 5e plek in de 2e klasse G, al blijft het gat met de naaste belagers klein. Een leuke bijkomstigheid is dat Leveroy zich dankzij de 5 treffers van vandaag op dit moment het meest productieve elftal uit de competitie mag noemen.

Volgende week staat opnieuw een thuiswedstrijd op het programma. Op 10.30 uur wordt afgetrapt tegen HCVH VR1 uit Heesch.

Virusvrij. www.avg.com

z 19 b 2017