Dames pakken 3 belangrijke punten

Vierde thuiszege op rij voor SV Leveroy VR1
Het lijkt zo langzaamaan geen toeval meer: voor de vierde opeenvolgende keer boog het dameselftal van SV Leveroy in eigen huis een achterstand om in een overwinning. HVCH, dat dit seizoen vooralsnog grossierde in gelijke spelen, werd met 3-2 teruggewezen. Sildra Zwambag was het goudhaantje. Het loopwonder van Leveroy bekroonde een sterk optreden met twee doelpunten.

Leveroy startte afwachtend en was niet scherp genoeg in de duels. Het was dan ook niet heel verwonderlijk dat de bezoekers uit Heesch na een kleine 10 minuten de leiding namen. Saskia Aspers kon in eerste instantie nog een doelpunt voorkomen, maar was kansloos op de tweede inzet: 0-1. Na de tegentreffer kwam Leveroy beter in de wedstrijd en kreeg het, via een aantal vlot lopende aanvallen, kansen op de gelijkmaker. Aan de andere kant bleven ook de gasten gevaarlijk. Kort nadat een van de aanvalsters van HVCH verzuimde de voorsprong te vergroten, bracht Nicole Barten Leveroy langszij. Ze tikte de bal binnen uit een afgemeten voorzet van Marlou van Diepen. Waar de kansenverhouding steeds duidelijker in het voordeel van de thuisclub begon door te slaan, viel het doelpunt aan de overzijde. Uit een messcherpe tegenstoot werd het 5 minuten voor rust: 1-2.

Het eerste kwartier van de tweede helft voetbalde Leveroy erg matig. Het lukte niet de bal in de ploeg te houden en de rood-witten mochten van geluk spreken dat HVCH hier niet van profiteerde. Na ruim een uur op de klok, speelde Sildra Zwambag zich knap vrij en schoot ze op fraaie wijze de 2-2 tegen de touwen. Dit doelpunt, dat feitelijk uit de lucht kwam vallen, leek bevrijdend te werken voor Leveroy, dat plots alle schroom van zich afwierp en de tegenstander met de rug tegen de muur zette. De toenemende druk op de achterhoede van HVCH leidde in de 70e minuut tot de 3-2. Opnieuw was Sildra Zwambag het middelpunt van de feestvreugde. In de slotfase ontsnapten de bezoekers verschillende keren aan een grotere achterstand. Sandra Smeets was, met een knal tegen de onderkant van de lat, het dichtst bij een treffer, maar doelpunten vielen er niet meer.

Dankzij de overwinning van vandaag kan Leveroy de laatste twee duels voor de winterstop, tegen de hoog geklasseerde damesteams van OJC Rosmalen en Rood-Wit ’62, zonder druk tegemoet treden in de wetenschap dat het verschil op de ranglijst met de nummers 10 en 11 gegroeid is naar 8 punten. De wedstrijd van volgende week, in Rosmalen, begint om 10.00 uur.

Virusvrij. www.avg.com

z 26 b 2017